(For English Read Below)
1. Saya ragu akan kenyataan YB Datuk Johari Ghani berkenaan pelaburan dari China bertarikh 25 Julai 2017.
2. Menjawab pertanyaan berkenaan perkembangan melibatkan pelaburan Wanda Group di luar China, YB Datuk menyatakan bahawa selagi sebarang usahasama dengan China melibatkan syarikat milik kerajaan (SMK), risiko akan dapat dikurangkan.
3. Walaupun saya bersetuju dengan logik beliau secara teori, hakikatnya profil risiko kredit mana-mana negara adalah unik dan lazimnya memerlukan applikasi teori ekonomi yang lebih dari kebiasaan.
4. Pertama sekali, jaminan kerajaan ke atas mana-mana pelaburan dan pendanaan pembangunan adalah sesuatu yang diterima umum. Lebih-lebih lagi melihatkan penarafan kredit negara bagi China di tahap AA- (berdasarkan penarafan oleh Standard & Poors) dan secara amnya di tahap gred sederhana atas.
5. Namun begitu, penarafan kredit negara tersebut bukannya suatu yang termaktub. Ianya diolah berdasarkan faktor-faktor ekonomi, politik dan perundangan yang dinamik keseluruhan negara China, yakni seakan China Inc. (Perbadanan China).
6. Orang awam (termasuk sebahagian di kalangan golongan profesional di dalam bidang kewangan) mungkin merasakan bahawa penarafan kredit ini sudah mencukupi untuk menangani risiko kredit dari segi pelaburan. Tetapi, memandangkan betapa besarnya negara China dan kurangnya pengetahuan akan jalankerja sistem ekonomi China, ditambahkan lagi kebimbangan akan data ekonomi yang dilaporkan oleh China, sesiapa yang ingin bersandar di atas kuasa ekonomi China, perlu berhati-hati.
7. Sebenarnya, SMK China melibatkan sama ada kerajaan pusat atau tempatan (negeri). Dalam kebanyakan kes, jaminan kredit oleh kerajaan pusat kepada kerajaan tempatan adalah suatu yang implisit, dan bukan eksplisit, tidak seperti di Malaysia atau negara lain. Dan setiap satu kerajaan tempatan punyai profil risiko kreditnya yang tersendiri, walaupun ianya tidak ditarafkan.
8. Tambahan pula, China berada di peringkat awal rancangan 5 tahunnya (dari 2016 sehingga 2020) yang berdasarkan strategi-strategi yang dibentuk sewaktu mesyuarat Third Plenum pada tahun 2013.
9. Asasnya, strategi tersebut melibatkan peralihan ekonomi China dari ekonomi berteraskan pelaburan dan eksport kepada ekonomi berteraskan kepenggunaan dan perkhidmatan.
10. China harus menangani perimbangan rumit faktor-faktor ekonomi yang berdasarkan kewangan dan bukan kewangan. Faktor-faktor ini termasuk pengeluaran perkilangan, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) per kapita, tahap pendidikan, demografi penduduk, dan terutama sekali produktiviti hasil setiap ringgit modal yang dibayar. Modal inilah yang diperlukan semua pihak, dan yang sebelum ini di hasilkan di dalam bentuk pinjaman.
11. Akibat dari kegagalan melaksanakan reformasi ini menjelang 2020, telah diserlahkan oleh IMF dan institusi-institusi pelaburan yang lain. Ianya menjurus kepada krisis kredit buat China dan yang akan membawa kepada krisis perbankan seterusnya menggugat kekukuhan negara China.
12. Kunci bagi mengelak krisis ini bagi China ialah dengan mengurangkan pinjaman (diukur sebagai peratusan pinjaman berbanding KDNK). Peratusan pinjaman China terkini adalah melebihi 200% dan berkembang pada kadar yang agak tinggi.
13. Bagi orang awam, ini bermaksud, bagi setiap RMB1 dari KDNK dikeluarkan China, terdapat RMB2 yang dilaburkan bagi mengeluarkan ia.
14. Dan serupa dengan kes Malaysia dan 1MDB, pinjaman perlu dibayar balik. Goldman Sachs telah menyatakan bahawa bayaran bunga ke atas pinjaman yang dibuat oleh China telah melonjak dari 7.2% pada tahun 2009 kepada 13.0% pada tahun 2015. Bayangkan, bagi setiap RMB100 diperolehi, RMB13 perlu dibeanjakan bagi membayar bunga di atas pinjaman dan bukan dibelanjakan sebagai modal bagi usahasama baru yang lebih membawa keuntungan.
15. Memang terang sekali bahawa China Inc. tidak mampu melabur bagi projek-projek usahasama di luar negara dengan menggunakan dana yang dipinjam sepertimana lazimnya. Disebabkan inilah dilema yang dihadapi Wanda Group berkaitan cadangan pelaburannya di Bandar Malaysia.
16. Saya sebenarnya berkeyakinan akan potensi ekonomi China memandangkan saiznya yang besar. Tetapi saya juga menyokong langkah-langkah reformasi ekonomi yang perlu diambil oleh China agar mencapai potensi pertumbuhan ekonomi yang optimal, walaupun memerlukan pengorbanan.
17. Kita memandang tinggi kemurahan hati dan sokongan China kepada pertumbuhan negara-negara membangun seperti Malaysia. Namun begitu, inisiatif-inisiatif dan sokongan kewangan oleh China berdasarkan semangat setiakawan dan juga faedah ekonomi tidak boleh terus berdasarkan pinjaman. Pendekatan pendanaan yang baru amat perlu agar ia dapat memanfaatkan kedua-dua Malaysia dan China pada jangkamasa yang panjang.
18. Namun begitu, apa saja sokongan yang kita berikan kepada China di dalam proses reformasi ekonominya tidak harus menbawa kepada kekusutan ekonomi negara kita sendiri.
19. Inilah yang terjadi di dalam kes Forest City di mana kita akhirnya mengambil pekerja-pekerja dari China dan bukan pekerja-pekerja tempatan. Pelaburan bersifat "pass-through" seperti ini, walau ianya kelihatan seolah memberi bantuan kewangan kepada Malaysia, sebenarnya membawa lebih manfaat kepada China dalam mencapai objektif reformasi ekonominya tetapi dibayar oleh Malaysia.
20. Semestinya perlu ada lebih perbincangan agar isu pelaburan pembangunan ini membawa manfaat bersama.
21. Memandangkan Malaysia juga sedang di dalam proses transformasi ekonominya sendiri, kebergantungan ke atas China diwaktu ini adalah lebih berisiko.
22. Oleh itu, tabiat Malaysia yang gemar menoleh ke arah China bagi mendapatkan pelaburan kewangan perlu difikir semula. Lagi pula, China yang dilanda krisis akan turut menjatuhkan kita semua.
Tariq Ismail
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi
Ketua Bahagian P149 Sri Gading
Parti Pribumi Bersatu Malaysia
------------------------------------------
STATEMENT ON CHINA INVESTMENTS AND DALIAN WANDA
1. I refer to YB Datuk Johari Ghani's take, dated 25 July 2017, on China related investments recently with skepticism.
2. In his response to a question regarding the recent developments involving the Wanda Group's proposed investments abroad, YB Datuk had iterated that so long as a Malaysian venture with China involve State Owned Enterprises (SOE), the risk should be able to be kept to a minimum.
3. Whilst I agree with his logic in theory, in essence, the credit risk profile of any country is unique to it and frequently requires a departure from conventional economic theory.
4. First and foremost, it is accepted that government guarantees on investments and development funding carry much weight in general. Particularly with China's sovereign credit rating of AA- (based on Standard & Poors rating) and being of upper medium grade in general.
5. However, that sovereign credit rating is not a given. It is derived based on dynamic economic, political and regulatory factors of the nation as a whole, in essence on China Inc.
6. The average layman (and even some finance professionals) may think, this overall credit rating is sufficient in managing the credit risk when speaking of investments. However, given the giant that is China and the lack of visibility into the workings of the China economic system coupled with concerns about economic data coming out of China, anyone relying on China's economic might, should tread with caution.
7. The truth is, China's SOE's can be either Central or local (state) government. In most cases, that Central government guarantee to the local government is implicit, not explicit, unlike in Malaysia or elsewhere. And each local government would likely have its own credit risk profile, even if it is unrated.
8. In addition to this, China is in the early stages of its 5 year plan (running from 2016 to 2020) which is based on the strategies developed during the Third Plenum meet in 2013.
9. In essence that strategy involves China's economy transitioning from an investment and export-led economy to a consumption and services based economy.
10. It is a complex balancing of factors which China has to manage - both financial and non-financial I might add. These factors range from manufacturing output to GDP per capita, from education levels to population demographics, and most of all on productivity per dollar of capital pumped in. It is this capital that is pursued by everyone, and which historically had been in the form of debts.
11. The outcome of not implementing these reforms by 2020, as highlighted by IMF and other investment houses, is a looming credit crisis, leading to a potential banking crisis and impacting overall stability.
12. The key to averting this crisis for China is for it to reduce its debts (measured as debt to GDP). China's current debt ratio is in excess of 200% and growing at a considerable rate.
13. For the layman, this means for every RMB1 of GDP China produces, there is a debt of RMB2 that funded it.
14. And similar to Malaysia and 1MDB, debts require repayment. According to Goldman Sachs, China's interest payment for its debts jumped from 7.2% of GDP in 2009 to 13.0% in 2015. Imagine that, for every RMB100 earned, RMB13 has to go into interest payments instead of being plowed back as capital for other profitable ventures.
15. Clearly, China Inc. then cannot afford to continue to finance ventures abroad using debt as it had been doing these past years. Hence the conundrum faced in the Wanda Group proposed investment into Bandar Malaysia.
16. I am as optimistic of China's economic might potential given its size as most. But I am equally supportive of these measures China is undertaking to grow optimally and reach that potential, even if some sacrifices have to be made.
17. That China has been generous and supportive of emerging market growth (including Malaysia) is well noted. The initiatives and financial support China have been giving based mostly on relationships as well as economic benefits cannot continue on the same leveraging approach though. A new funding arrangement is well overdue so that it might benefit both Malaysia and China in the long run.
18. Having said this however, whatever support we give to China in its reform journey cannot come at our expense.
19. Such was the case of Forest City, where we ended up employing workers from China instead of our locals. This type of "pass through" investment whilst seeming to provide development assistance to Malaysia, in effect brings more benefit to China in terms of achieving its reform objectives but paid for by Malaysia.
20. Certainly more discussions must be had in order to address this issue of development investments in order for a win-win solution.
21. Given too that Malaysia is undergoing her own economic transformation and reforms, relying on a China in transition becomes twice as risky.
22. Hence the Malaysian penchant of turning to China for financial investments need a serious rethink. After all, a China in crisis will bring us all down.
Tariq Ismail
Supreme Council
Division Chief P149 Sri Gading
Parti Pribumi Bersatu Malaysia